Optovláknové systémy s umělou inteligencí pro pokročilé monitorování parametrů kolejových vozidel

CL02000011

Informace o Projektu

Donátor: Technologická Agentura České Republiky

Program: DOPRAVA2030

Podprogram: 2.VS

Doba realizace: 01/2025 – 12/2028

Hlavní řešitel: Prof. RNDr. Vladimir Vašinek, CSc.

STAV ŘEŠENÍ PROJEKTU
0%

Partneři projektu

Anotace

Projekt OptoRAIL představuje inovační technologii v oblasti vážení, diagnostiky a monitorování kolejových vozidel s využitím pokročilých optovláknových technologií a prvků umělé inteligence. Hlavním cílem projektu je vyvinout integrovaný systém, který umožní v reálném čase sledovat rozložení hmotnosti jednak pro monitorování zatížení jednotlivých kolejí, prevenci přetěžování železniční trati a jednotlivých vozidel, prevenci vykolejení, preventivní údržbu infrastruktury, monitorování rozestupů jednotlivých vozidel a další klíčové parametry, jako jsou vibrace, rychlost, směr pohybu či průběžná analýza defektů kol. Výsledná technologie s prvky AI zajistí vyšší bezpečnost, efektivitu a spolehlivost železniční dopravy. V projektu OptoRAIL bude využita nejnovější generace optovláknových senzorů, které se vyznačují vysokou citlivostí, malými rozměry, odolností vůči elektromagnetickému rušení, či možností využití ve výbušném a chemickém prostředí. Senzorická část technologie vychází z dosaženého know-how řešitelů a z konzultací s budoucími uživateli, viz dopisy zájmu (LoI v příloze projektu), které bude optimalizováno po stránce materiálového, konstrukčního provedení s implementací optovláknových prvků. Konzultace provedení ukázaly, že o toto řešení je zájem a prakticky všichni budoucí uživatelé nabízejí vlastní infrastrukturu k testování a očekávají řešení, pokud možno v krátkém čase. Velkou předností optovláknových senzorů je integrace do klíčových částí železniční infrastruktury bez mechanického narušení kolejnic, tedy bez ovlivnění či porušení materiálové struktury kolejnic, přičemž toto řešení umožní detailní a kontinuální monitorování provozních stavů vozového parku.

Projekt využívá nástrojů spadajících do oblasti umělé inteligence „AI“ a strojového učení pro analýzu získaných dat. Tyto algoritmy (Statistické matematické modely, metody podpůrných vektorů „SVM“, Neuronové sítě „NN“, Bayesovské sítě apod.) umožní identifikovat vzorce související s počátečními fázemi vzniku závad, předpovídat/predikovat potenciální problémy a automatizovaně informovat správce železničních infrastruktur, případně doporučovat dopravcům údržby zásahy dříve, než dojde k výraznému poškození nebo poruše. Aplikací těchto technologií se zvýší ekonomika údržby tratí i vozidel se snížením rizika nehodovosti, zvýšením životnosti komponent a zlepšení celkové efektivity železničního systému. Projekt OptoRAIL přináší komplexní řešení, které integruje špičkové technologie v oblasti optovláknové fotoniky a umělé inteligence, a otevírá nové možnosti pro monitorování a diagnostiku vozidlových charakteristik v oblasti železniční dopravy. Očekává se, že výsledky získané po čas řešení tohoto projektu mohou mít významný dopad na bezpečnost, spolehlivost či udržitelnost železniční dopravy primárně na národní úrovni s možností implementace i na celosvětovém trhu.

Aktuality

Schůze řešitelského kolektivu projektu FEMTO

Projekt FEMTO – Vývoj unikátního femtosekundového laserového zdroje bude mít na konci…

Úvodní schůze řešitelského týmu projektu femtoLASER

Úvodní schůze projektu femtoLASER podpořeného grantovou agenturou TAČR se konala na půdě výzkumného centra hilase.

We use cookies to give you the best experience. Cookie Policy